Média a PR - chcete je?

Média a PR - chcete je?

Ráda bych s vámi sdílela mou dvacetiletou zkušenost s veřejnými médii jako jsou TV, rádia, časopisy.
✴️ U mediálních výstupů (reportáž, rozhovor, článek) se velmi těžko měří přímý dopad na prodej.
✴️ Mezi marketéry se říká, že 80% marketingových výdajů je zbytečných, ale nikdo neví, kterých 80%, takže některé kroky prostě děláme a spoléháme na jejich pozitivní dopad na značku a na prodeje. Je to hodně o osobní zkušenosti a instinktu.
Takže, jakou zkušenost napříč časem mám já?
1️⃣ v korporátu jsme na mediální prezentaci měli poměrně velké rozpočty, takže má práce spočívala hlavně v komunikaci s agenturami. Poskytla jsem informace a podklady pro tiskové zprávy, tiskové konference a pak čekala, kde co výjde. Výsledky byly poměrně zaručené.
2️⃣ při budování značky Rooya jsem navázala hned v roce 2005 spolupráci s nezávislou píáristkou Barborou Zindelovou. Ona vytvořila tiskovou zprávu a tu spolu s kvalitními fotkami nahrála do novinářské sekce na webu své agentury. Kontaktovala novináře, které by téma mohlo zajímat. Byl to běh na dlouhou trať, první výstupy přišly až za několik měsíců, ale moc hezky nám to mnoho let fungovalo. Vyšlo mnoho článků, psala jsem tutorialy, odpovídala na otázky v rozhovorech. Byla jsem mockrát v pořadech Snídaně s Novou, Rady ptáka Loskutáka, Sama doma.
3️⃣ Aktuálně spolu s Monster Anče a Dominika Rooya Helusová začínáme budovat značku Český rukodělec a chceme, aby se pod ní do médií dostali naši skvělí klienti, úžasní rukodělci. Navázali jsme spolupráci s úžasnou mediální specialistkou Danielou Podolkovou, ale zdá se, že nic nefunguje, jak jsme dosud byly zvyklé. Cesta z bodu 2️⃣ byla slepou uličkou a tak zkoušíme nové postupy.
CO NÁM ZATÍM FUNGUJE?
✅ kvalitní a opravdu zajímavý profil, obsah a spojení na Linkedin, profesní síti. Tam novináři jsou a všímají si. Sami si vyberou, koho osloví. Nebát se být vidět a zmiňovat se navzájem s dalšími rukodělci i ve vazbě na značku Český rukodělec.
✅ Být vidět i offline. Hledat akce, kde jsou nejen vaši zákazníci, ale právě i média. Jít na podnikatelská setkání, networking, představení nové kolekce módního návrháře, který by se k vaší značce hodil, jít na výstavu i jako návštěvník. Mluvit s lidmi a umět se krátce, úderně a přitom nevtíravě prezentovat (elevator pitch).
✅ Vytrvalost bez tlaku na výsledek. Příklad? Přijala jsem před dvěma lety nabídku mít každou neděli 3 minuty na TV Prima v pořadu Receptář prima nápadů. Viz foto. Obsah reportáží není většinou v přímé návaznosti na zboží, které máme v korálkárně. Nikde tam nezmiňuji web, ale jsem tam pod svou značkou Rooya. Neumím změřit, jestli mi to vodí zákazníky. Je to spousta práce a taky jsem se musela naučit spoustu nových dovedností. Občas jsem měla chuť s tím praštit. Ale prostě jsem cítila, že mám pokračovat. Až tento víkend na veletrhu Tvořivá Olomouc jsem zacítila, že to opravdu smysl má. Že to významně posiluje značku. ???? Na stánku naší korálkárny mi mnoho nových zákaznic řeklo: Znám vás z TV, fandím vám a jsem ráda, že vás teď vidím živě. Moc mě těší! A všechny si u nás něco koupily.